Écrans et enfants ne font pas toujours bon ménage

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In this article, you will learn about the dangers of screens to children’s health and development and find tips to help you manage them on a daily basis.

The screens have taken the lives of families by storm. Parents today are often overwhelmed by events, having no model of screen management to refer to. The dangers of technology are subtle and parents are not always aware that they exist. Knowing these risks well and properly managing screens at home are the key elements in maintaining a balance, essential for the neurological, emotional, motor and social development of the child.

The risks

Les risques liés aux écrans (et particulièrement à la surdose d’écran) sont nombreux et variés. Tous les chiropraticiens vous le diront : depuis l’arrivée des téléphones intelligents et tablettes, le nombre d’enfants et d’adolescents qui se présentent à leur clinique avec des douleurs au cou a bondi. On aperçoit parfois même des signes de dégénérescence (arthrose) dans la colonne vertébrale d’enfant d’à peine dix ans. Phénomène qui, il y a un peu plus de cinq ans, se produisait rarement avant l’âge de 25 ou 30 ans.

Les mauvaises postures (téléphone ou tablette en main, assis sur le divan, etc.) sont à l’origine notamment du cou du texto, un syndrome englobant des douleurs au cou, aux épaules et des maux de tête.

The sedentary lifestyle caused by leisure time spent in front of screens also has repercussions on the motor development of young children, as well as on their cardiovascular health .

Health problems such as obesity (and related disorders, such as type 2 diabetes), sleep disturbances (caused by exposure to light from screens in particular) and depression (especially in adolescents who use social media) have been directly linked to excessive consumption of digital content.

Screens don’t just have physical impacts. They significantly affect the neurological (brain) development of children. Prolonged exposure can cause learning disabilities (delayed language, calligraphy), academic failure and relationship problems.

Some experts even claim that television and the use of tablets and mobiles could be linked to the development of ADD.

Neuroscience doctor Joël Monzée, an expert in children’s neuropsychological development, reports that it only takes 9 minutes of cartoons for a reaction resembling ADHD to emerge. Worse, 4 minutes of SpongeBob SquarePants (high frequency visual stimulation) or Paw Patrol (music carefully studied to create addiction) have the same effect. The child will have difficulty concentrating for hours afterwards. To promote academic success, wouldn’t it be wise to avoid screens on weekday mornings?

The content may be educational, but nothing replaces the interaction between a parent (or an adult) and a child, nor the interaction between two children.

The epidemiological statistics reported by Michel Desmurgets, a doctor in neuroscience, are alarming:

  • A 2-year-old who watches television for one hour a day doubles the risk of developing an attention deficit disorder with or without hyperactivity (ADHD).
  • A 3 year old child triples the risk of becoming obese if he consumes 2 hours of television per day.
  • A 4-year-old child quadruples the risk of developing a behavioral disorder if he watches violent movies.
  • A teenage girl who regularly watches Desperate Women TV series or movies like Twilight triples the risk of getting pregnant before she turns 18…
    (source: joelmonzee.com )

What we can do

Limit screen time (all screens combined). The recommendations of the Canadian Pediatric Society are: no screen before 2 years old, less than an hour per day for 2-5 year olds and less than 2 hours per day for 6-11 year olds.

Eliminate passive screens . We are talking about the television that stays on without anyone watching.

Choose the contents . Select ad-free, educational content and pay attention to messages conveyed on gender, body image, violence, diversity and social issues.

Instaurer des moments et des lieux sans écran (repas, chambre à coucher, chalet, etc.). Les activités familiales, dont les repas, sont particulièrement importantes pour le développement de l’enfant. L’enfant doit avoir le temps de s’exprimer sur ses sentiments, émotions et apprentissages. Il doit être en mesure de communiquer avec ses parents et les autres membres de la famille chaque jour.

Accompagner son enfant d’âge préscolaire. Lorsqu’il regarde du contenu ou joue à un jeu, le parent peut commenter et interagir.
Sélectionner des contenus qui font bouger l’enfant comme les séances de danse ou yoga ou les jeux vidéo à caractère moteur.

Éteindre tous les écrans au moins une heure avant l’heure du dodo. L’exposition à la lumière émise par les écrans peut perturber les cycles de sommeil/éveil chez les enfants comme chez les adultes. Il existe aussi des lunettes qui filtrent la lumière bleue; elles peuvent être utiles à l’occasion.

Retirer les écrans et les connexions à Internet dans la chambre des enfants. L’enfant ne devrait pas avoir accès à un téléphone, encore moins intelligent, au moment de se coucher.

Éliminer l’accès aux tablettes avant 6 ans.

« Ne pas craindre que les enfants s’ennuient. C’est la porte de la créativité. » – Joël Monzée.

Une petite cure?

If we are worried about our child’s behavior or if we suspect a screen addiction, it is possible to “pull the plug” outright. A mother who has taken television out of her home for a year tells her story in “ 1 year without TV at home: we are alive promised ” at www.larecreationfamille.com . This family proves that it is possible, that it saves a lot (especially time) and that in the end, everyone benefits.

Learn more

The website www.joelmonzee.com is full of information on the subject. He has written a series of 4 articles on the impact of screens (and other addictions) on children’s development.

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